12 Temmuz 2018 Perşembe

Sayısal sözel geçin bunları !


Bugün biraz işe alım kriterlerinden bahsedelim

İlk iş görüşmesine gittiğim günü hatırlıyorum  masanın etrafında 5 ya da 6 kişi,  biri bir yerden soruyor diğeri bir yerden, sırtımdan aşağı su akıyor hissediyorum. Biri susuyor biri konuşuyor derken on beş dakikalık mülakatı  bir saatte bitirdiğimi hatırlıyorum. Üzerinden yıllar geldi geçti, şu an görüşmelerde neyse ki soru soran tarafım,  e olayım zaten kimse zekamdan şüphe etmesin :)

Klasik beklenti  üniversite mezunu, tercihen İngilizce bilen, ofis programlarına hakim, iletişimi kuvvetli, sonuç odaklı, stres ve zaman yönetimini iyi yapan, amuda kalkan, havada beş takla atan, ağzıyla kuş tutan vs vs .. 
Zaten mülakatlara da herkes   ‘sonuç odaklılık benim kimyamda var, stresle acayip başa çıkarım, zamanı benden iyi kimse yönetemez, liderlik benim soy adım‘ şeklinde geliyor, özgüven Allahuekber dağlarını aşmış.  Ve olmazsa olmaz soru ‘Neden bizi seçtiniz?’  Hissedilen cevap; ‘kurumunuzu yakından takip ediyorum, çok profesyonel çalışıyorsunuz, hep burada çalışmak istedim’  gerçekte olan ; valla bir yere kapağı atayım da başlayayım neresi olduğu çok önemli değil şu an ;)Asıl soru ‘kardeşim sen kimsin?  özelliğin ne ?’ inovatif misin? Yoksa Analizci misin? Pratik zeka mısın?  .. Sayıları mı seversin ? Ya da İletişim becerin hihg level mı?
İnovatif bir adamın  data analizi işinde ne işi var ? Ya da iletişimi çok güçlü birinin muhasebe kayıtları içinde kaybolması .. ya da ya da sayıları seven analizcinin inovasyon ekibinde olması vs vs .

Her insana yaradılışıyla birlikte hediye olarak verilen bir yeteneği var ancak ne kadar farkındayız ya da ne kadar ortaya çıkarabiliyoruz tartışılır. Kendisinin farkında olanlar da zaten bugünün başarılı insanları.  
Geleceği inşa eden rahmetli Steve Jobs, Mark Zuckerberg ve Bill Gates  her ne kadar kendileri üniversiteyi bitiremese de bugün tüm  dünya da üniversitelerde ders konusu olarak işleniyor.

Kurumlar ve okullar artık  bu yetenekleri ortaya çıkartmak için daha çok çalışmalı ve bu yönde eğitim sistemine şekil vermeli. Öğrenciye sayfalarca yazı yazdırıp, yüzlerce formül ezberletmek ya da hangi dere nereye akıyor'u zorla kafasına sokmakla olmuyor bu iş..  Tabi ki hepsi lazım ancak hangimiz hangi formülleri hatırlıyoruz Allahaşkına ya da hangi ovaları dağları, hangi savaşta kimlerin çarpıştığını?  öyle olsa zaten hepimiz genel kültürden ölüyor olurduk.. Yüzlerce sayfa fen okudum, sabahlara kadar sınav kastım ama  şuan aklımda kalan sadece terliksi hayvan, endoplazmikretikulum  ve amip!

Oğlum tarih meraklısı, henüz 12 yaşında ancak bugün bir yetişkin ile tarih tartışsa baskın gelir, geliyor da . Bazı söylediği şeylere inanmayıp Google'dan search ettiğimiz oluyor o kadar yani!!  Bana Cengiz Han'ı,  Alp Aslanı,  turan taktiklerini anlattığında 7-8 yaşında falandı. Bu stratejileri aynı hafta yüksek lisans sınıfında strateji dersinde izledik ' ben biliyorum bunu  ya cahiller’ diye bir havalara girdim.
Her sabah mehter marşı, istiklal marşı, Çanakkale marşlarıyla yataktan fırladım. İzliyor meraklı,  adamın bu konuya ilgisi var, seviyor. Ben zorla aman matematiğin çok iyi olmalı , ileride mühendis olursun mesleğin olur diye onu kasarsam ne o mutlu olur ne de ben!  

İnsanları bitirdiği okula göre değil yeteneğine göre değerlendirelim, dünya bu tarafa doğru gidiyor.   Bizler sadece sayısal ya da sözelden ibaret değiliz.  Klasik soru;  Sayısalcı mısın sözelci mi ? aslında  direkt seviye tespit sorusu bu inceden .. sayısal ya adam zeki ..  yok öyle bir şey!  

Herkes bir cv hazırlayıp internet siteleri üzerinden başvuruyor , bir yerlere koyuyor. Cv  ve orta derece İngilizce bolluğu var Türkiye'de..   Birileri de onları çağırıyor ve görüşüyor.. Adayları artık kategorize edip yeteneklerine  göre sınıflandırın! Buradan bu işi yapan kurumlara da sesleniyorum... hem insanlar doğru işi yapsın hem de iş veren aradığını bulsun ..  Haaa bu arada herkes ben inovasyoncuyum diye de gezmesin ortalıkta  iki aylık deneme süren var ak koyun kara koyun çıkar ortaya.

Hadi eyvallah


4 yorum:

  1. Sanırım sizin oglunuz bana cekmiş👩‍👦🙈

    YanıtlaSil
  2. Sayın İK müdürüm,

    İş ve işe iade konularından, işçi hakları konularından dolu dolu yazılar istiyoruz.

    Sanırım bu yazılardan internette bir sürü var. Size özgü olanlardan işin püf noktalarından bahseden yazılar bekleriz.

    Atlama aralığı kullanmamışsınız!

    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  3. Meraba,

    Bir İK hakkında bir sorum olacaktı mail adresinizi bulamadım.
    Mail adresimden erişebilir misiniz?

    sayisaloyunlar@gmail.com

    Teşekkürler.

    YanıtlaSil